Verkopers hebben aangepaste tools nodig om blijvend succesvol te zijn

Written by peter daneels

A fool with a tool is still a fool

Wellicht hoorde ik die uitspraak al in week één van mijn ICT carrière, ruim tien jaar geleden. Het is een quote die dus al een tijdje wordt gebruikt door zowat elke software aanbieder ter wereld en is wat mij betreft een gigantische open deur.

Natuurlijk ben je niets met tools alleen.

Minstens even belangrijk zijn mindset ( je mentaliteit, wil, enthousiasme) en skillset* (je capaciteiten, vaardigheden). Maar net omdat we in een digitale en snel veranderende wereld leven, wordt ook de juiste toolset en/of technologie platform een absolute vereiste om blijvend succesvol te zijn.

De juiste technologie faciliteert, meet, versnelt en geeft input voor verbetering.

Het bijzondere is dat er vandaag nog heel veel kenniswerkers met  totaal onaangepast gereedschap aan de slag zijn.

Een timmerman zou er niet aan denken om met een voorhamer een klein nageltje ergens in te kloppen, maar

  • er zijn nog steeds mensen die Excel formulieren als attachment naar elkaar sturen met de vraag om aan te vullen en terug te sturen…
  • er zijn nog steeds mensen die hun emails in tientallen mapjes ordenen om dan vervolgens twee maanden later te gaan zoeken in welk mapje het betreffende mailtje ook alweer zat…..( toegegeven, niet alleen een tool issue)
  • er zijn nog verkopers die verplicht worden een CRM systeem in te vullen met data die geen waarde toevoegt of erger nog, eigenlijk niet klopt….
  • er zijn nog salesmanagers die kijken naar rapporten en sales metrics die totaal niet manageable zijn….
  • er zijn nog marketeers die een budget hebben voor reclame spotjes op televisie en die vervolgens nalaten om te meten welke impact dat heeft op website bezoek, conversie en vervolgens meer business….

Eigenlijk is het voor me een raadsel waarom vele slimme mensen en kenniswerkers nog niet meer op zoek zijn naar het juiste materiaal…. Net zoals die timmerman.

In elk geval biedt het internet gigantisch veel nieuwe opportuniteiten voor sales om slimmer te verkopen.  Wij helpen je er graag gebruik van maken.

* Mindset, Skillset en Toolset las ik het eerst bij Gerhard Swandtler

Read More Articles:

>