Het internet is grote bedreiging en tegelijk schitterende opportuniteit voor (pro actieve) sales

Written by peter daneels

Het internet als aanstoker van grote veranderingen

Het internet is dé katalysator geweest ( en is het nog steeds) voor  een hele hoop veranderingen. Het heeft de wereld kleiner en competitiever gemaakt. Het internet zorgt er ook voor dat informatie nooit ver weg is en veranderde zo de manier waarop mensen consumeren en kopen.

En die zichzelf informerende consument maakt dat een belangrijk deel van de rol en dus job  van de verkoper wegvalt.  Of correcter nog….anders georganiseerd dient te worden. Immers, als informatie over producten en diensten zo makkelijk beschikbaar is – en bovendien ook nog eens komt van onpartijdige derden- verkiezen consumenten deze kanalen boven een verkoper die “op de koffie komt” met zijn of haar uitleg.

En daar houdt het natuurlijk niet bij op: ook het online order formulier of de webshop zorgen ervoor dat ook een een ander deel van het traditionele werk van veel verkopers wegvalt. ( de verkoop faciliteren)  Of correcter…..anders georganiseerd zal worden.

De rol van verkopers verandert, maar wordt daarom niet minder

En dat brengt me meteen bij het belangrijkste inzicht uit deze blogpost: het is niet omdat de consument zichzelf informeert dat een verkoper in dat proces geen rol kan spelen.  Wellicht zelfs integendeel, lees ook Heeft Marketing gelijk als ze zeggen dat sales zal verdwijnen,  je wilt dat deel echt niet alleen aan marketing toevertrouwen!

En op net dezelfde manier is het niet zo omdat een deel van het verkoopproces ( de eigenlijke transactie) nu via het internet kan gebeuren, dat de verkoop daar geen rol in heeft te spelen.

Je wilt het bouwen van een webshop écht niet alleen aan IT’ers overlaten…..Er komt daar immers zoveel meer bij kijken: wat is de impact op je go to market strategie, wat zijn de logistieke en financiële implicaties ( cash flow) , de marges, ……

Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van nieuwe uitdagingen en vraagstukken die door iemand moeten worden opgepikt

En Ik ben er dus van overtuigd dat uitgerekend sales én de commerciële directie daarbij een erg belangrijke en actieve rol te spelen heeft. Misschien zelfs een leidende rol. Lees ook: Het belang van sales bij digitale transformatie.

Commerciële directie moet pro actiever worden als het gaat over technologie

Ik zie ook dat dat vaak nog te weinig gebeurt. Tenminste een deel van de reden heeft te maken met het feit dat uitgerekend sales en de verkoopafdeling niet echt een liefde verhouding heeft met technologie.  En hoewel dit zeker verklaarbaar is, is dit niet langer terecht. Technologie heeft een enorme impact en zet elk business model sneller dan ooit onder druk.  

Ook en vooral de commerciële afdeling gaat daarmee best aan de slag: vooral ook omdat die technologie zoveel nieuwe (commerciële)  mogelijkheden biedt.

De juiste dingen doen, begint met uw mogelijkheden te kennen. Het is iets wat we mede faciliteren tijdens een kennismaking en via ons gratis starters pak. Vraag dat pak aan hieronder en.of boek meteen aan afspraak in.

Read More Articles:

Verkopers hebben aangepaste tools nodig om blijvend succesvol te zijn

>