Het belang van SALES bij digitale transformatie

Written by peter daneels

IT en Marketing roepen elkaar op om meer samen te werken bij digitale transformatie

Afgelopen dagen twee interessante posts mogen lezen; beiden eigenlijk een warme oproep naar respectievelijk het IT én het marketing wereldje om een zekere “openheid” te hanteren bij een project rond digitale transformatie. Tevens een oproep om beter met elkaar samen te werken én om er iets van terecht te brengen. Want dat is blijkbaar niet evident.

En ook zelf vind ik al een tijdje dat er teveel over digitale transformatie wordt gepraat en te weinig aan wordt gedaan….

En ja, het zijn vandaag (te?) vaak IT’ers en Marketeers die dat topic kapen en het voor hun kar spannen: elk zichzelf respecterend IT-bedrijf heeft het over digitale transformatie tegenwoordig en al die “marketingbureaus” (website bouwers, communicatiespecialisten, …  zijn nu allemaal precies “digital agencies” geworden die je per se willen helpen met je digitale transformatie.

Al te vaak wordt er vooral gepraat over digitale transformatie

En dat loopt dus vaak fout…

Zelf volg ik het topic al heel erg lang en geloof ik dat het succesvol doormaken van die transformatie voor onze economie inderdaad van levensbelang is.

En ja, ik vind dus dat het topic vaak teveel wordt gekaapt door marketing en IT en dat deze het vaak “niet goed” invullen (en de blogposts lezende van Dado en Ward, toch twee specialisten ter zake, ervaar ik tenminste deels als een bevestiging hiervan en was de inspiratie voor deze post).

De rol van sales bij digitale transformatie

Al een tijdje ben ervan overtuigd dat vooral de commerciële directie, en ja, sales,  een uitermate belangrijke rol kan spelen in dergelijk project.

Digitale transformatie vereist in elk geval een holistische aanpak, maar klantgerichtheid en business model innovatie zijn in elk geval belangrijke onderdelen. Lees ook Drie pijlers van Digitale transformatie.

Welnu, het belang van klantgerichtheid moet je aan geen enkele verkoper uitleggen. En ook voor input rond verbetering hiervan kan je zeker bij hen terecht.

De verkoper als entrepreneur

Business model innovatie is wellicht moeilijker, maar de succesvolle verkoper is in feite een mini-entrepreneur in zijn of haar markt. Het is een ingewikkelde job en je moet een hoop keuzes maken, voortdurend bijsturen, veranderende omstandigheden,…

Business model innovatie input iemand? Het commerciële team heeft volgens mij zeker een plaatsje aan tafel…

Slotsom, vergeet de buzzwords, IT en marketing zijn er té vol van… zorg vooral dat er dingen in de praktijk gebeuren!

Read More Articles:

Te veel technologie kan schadelijke gevolgen hebben voor uw sales proces ( te weinig ook)

>