Aan het begin van een nieuw jaar worden we overspoeld met allerlei voorspellingen.
Ook wij hebben eens nagedacht over de veranderingen die we zien én verwachten specifiek voor het sales vak.
En eigenlijk verandert er niets wezenlijks.
Als verkooporganisatie komt het erop aan op zoek te gaan naar jouw ideale droomklant en deze vervolgens zo efficiënt en effectief mogelijk te benaderen én ervan te overtuigen dat jouw product of dienst voldoende waardevol is om ermee aan de slag te gaan.
Dat was zo honderd jaar geleden en dat zal ook in 2018 het geval zijn.
Het enige wat daarbij verandert is dat we vandaag als “sales community” over veel meer middelen én kennis beschikken om net dat op een goede manier te doen.
Tegelijk is er meer concurrentie dan ooit tevoren en net daarom wordt het echt belangrijk om op zoveel mogelijk “onderdelen” echt te gaan excelleren. De ruimte om fouten te maken, wordt kleiner dan ooit. En die trend zal in 2017 nog toenemen.
Als jijzelf of jouw organisatie geen voordeel doet met de nieuwe mogelijkheden en/of inzichten dan doet jouw concurrent of een nieuwe speler dat wel. En dan kom je als verkooporganisatie vroeg of laat (eerder vroeg) onder druk te staan.
En er is dus ruimte voor verbetering. Misschien dus zelfs bij uitstek vandaag en in 2017 omdat er nooit eerder zoveel middelen en insights ter beschikking zijn.
De uitdaging hierbij is dat deze vaak komen uit en samenhangen met andere disciplines (marketing, IT, wetenschap, …) die vaak zelf te weinig écht sales gedreven zijn.
Net daarom is het belangrijk voor elke commerciële eindverantwoordelijke om zelf initiatief te nemen en leidend te worden én te blijven in verbetertrajecten. Laat het niet over aan IT, marketing of HR…
Aan de hand van enkele voorbeelden maak ik dat graag concreet.
Prospectie en leadgeneratie
Geen succesvolle verkoop zonder een constante instroom van nieuwe prospects!
En vandaag kan je door een goede combinatie en inzet van verschillende skill en toolsets zorgen voor een continu hoge marktdruk. Het gaat dan over een combinatie van nieuwe IT-tools, marketing inzichten/ mogelijkheden én een praktijkgerichte salesaanpak.
Heb je als B to B organisatie al eens geëxperimenteerd met een Facebook campagne? Maak je al gebruik van marketing automation om exact in kaart te brengen wat je klanten en prospects online doen? Verrijk je je prospectielijsten met informatie die je online vindt? Heb je als verkoper toegang tot de succesvolle email templates van je collega en weet je dus waardoor prospects getriggerd worden?
Het prospectieproces kan echt geoptimaliseerd worden en om dat echt in de praktijk te brengen, moet je samenwerken met marketing en IT.
Dat kan echt lonen, ook al omdat sales, eens er een voldoende volle pipeline is, vaak niet meer aan actieve prospectie toekomt. Jammer natuurlijk, want zo mis je wellicht teveel potentiële droomklanten die op zoek zijn naar jouw producten en services.
In wezen verandert er niets, het gaat om het zo hoog mogelijk houden van de marktdruk, maar dankzij een combinatie disciplines en inzichten is dat makkelijker dan ooit tevoren.
Interesse om je mogelijkheden te ontdekken?