Welk CRM systeem moet ik kiezen?

Written by peter daneels

Hoe kies je het juiste CRM systeem?

We krijgen de vraag vaak te horen en te zien ( de laatste tijd ook vaak op sociale netwerken zoals op Linkedin). Ik begrijp die vraag.  Op een gegeven moment loop je met je bedrijf en/of commerciële afdeling tegen een probleem aan, en je gaat op zoek naar een oplossing. En tijdens die zoektocht kom je dan talloze CRM aanbieders tegen die je allemaal beloven dé oplossing voor je probleem te hebben.

Het CRM aanbod is gigantisch

Je wordt geconfronteerd met een gigantisch aanbod, zonder te overdrijven zijn er honderden, wellicht zelfs duizenden aanbieders van software die allemaal roepen dat zij de beste zijn.

Hoe geraak je daar nog wijs uit en vooral hoe maak je de beste juiste keuze?

Je kan natuurlijk de software zelf gaan testen, maar zelfs voor geoefende specialisten duurt het vaak uren vooraleer je écht een gefundeerd oordeel kan vellen.  Het gevaar bestaat ook dat je je teveel en te snel gaat richten op toeters en bellen. Ja, functionaliteit is belangrijk, maar dan vooral voor diegenen die de software echt gaan gebruiken ( zie verder)

De vraag om hulp bij die zoektocht naar een gepast systeem is dus begrijpelijk!

CRM: onze size fits all?

Ik begrijp echter veel minder de antwoorden die talloze mensen geven op dat soort vragen.  Zonder de echte achtergrond te kennen, schuiven talloze “CRM specialisten” allerlei (hun?) oplossingen naar voor. Zijn dat dan allemaal “one size fits all” oplossingen? ( ik geloof er niet in…)

Het juiste CRM systeem hangt echt af van wat je beweegreden zijn: wat wil je met de software bereiken, welk probleem wil je oplossen? En daarmee samenhangend wie moet de software gaan gebruiken?

CRM kiezen? Kijk vooral naar de gebruikers van de software

En dat kan/zal natuurlijk gigantisch verschillend zijn: ben je een kleine organisatie en wil je je volledige workflow onderbrengen en automatiseren in één systeem? dan zijn daar gepaste oplossingen voor ( wat mij betreft zijn dit eerder ERP achtige oplossingen, maar what’s in a name…)

Wil je met de software vooral je commerciële afdeling en/of verkopers ( jezelf?)  helpen om meer te verkopen- vaak toch de insteek als je op zoek gaat naar een CRM systeem- bekijk dan software die écht gemaakt is voor verkopers. ( ERP systemen die ook CRM functionaliteit aanbieden hebben niet de verkoper als gebruiker in hun gedachten)

Zorg er dus vooral voor dat zij die de software gaan gebruiken, er ook werkelijk voordeel mee doen. En u mag daarbij vandaag best ambitieus zijn: de concurrentie tussen software aanbieders is gigantisch, wat betekent dat je vandaag écht hele goede oplossingen kan vinden aan een uiterst scherpe prijs. ( als het enkel gaat over het bijhouden van contacten kan je evengoed verder werken met outlook en/of excel…)

Gespecialiseerde oplossingen worden heel erg goed in wat ze doen….

Vaak vind je de beste functionaliteit in oplossingen die ergens in specialiseren: ze worden heel erg goed in één bepaald onderdeel van de workflow. Als uitvoerder van die workflow merk je dat meteen,het werkt gewoon…. Je gebruikt die software graag, omdat het je helpt. Spenderen uw verkopers het grootste deel van hun tijd op de baan, geef dan extra aandacht aan de mobiele applicatie van de CRM oplossing ( ik heb al veel goede CRM systemen gezien die geen goede mobiele app hadden, in vele gevallen kies ik ervoor om er niet mee te werken….)  Heeft u daarentegen een sales team dat vooral vanuit kantoor opereert zal weer een ander pakket de beste keuze zijn.

Breng bij de start van je zoektocht dus in elk geval eerst in kaart wat de gebruikers van de software moeten doen in de praktijk, waaruit bestaat hun werk? Bepaal op welke manier dat werk beter georganiseerd kan worden….waar zit juist het probleem en op welke manier kan software daarbij helpen..

CRM is enkel een hulpmiddel

Weet daarbij dat CRM daarbij enkel een hulpmiddel zal zijn en geen mirakel oplossing biedt. Tegelijkertijd zijn de juiste tools vaak wel een voorwaarde om succesvol te kunnen zijn

Hulp nodig bij de zoektocht? We gaan graag met u in gesprek, maar gaan u wel eerst enkele vragen stellen….

Read More Articles:

Sales in 2018, hetzelfde maar dan beter én slimmer

>