Het hernieuwde belang dat aan "klanten" wordt gegeven verbaasd me nog vaak.
Zo heb ik recent een erg interessante workshop bijgewoond op de Vlerick Management School. De workshop “leveraging your customers” werd gegeven door Prof Marion Debruyne die er een zeer aangenaam en inspirerend verhaal van maakte.
Algemene conclusie was dat klanten vandaag zoveel meer dan klanten kunnen (moeten?) zijn.
- Klanten kunnen uw beste promotors worden.
- Ze kunnen optreden als gids voor de R&D afdeling.
- Ze fungeren als de beste consultants.
- Ze fungeren als voorbeeld gebruikers
- ze kunnen inspirerend werken voor nieuwe businessmodellen
Kortom, klanten zijn belangrijker dan ooit
En die boodschap onderschrijven ook wij natuurlijk.
En toch bekruipt me- als verkoper in hart en nieren- altijd een beetje dat gevoel van “dat is toch normaal en weten we eigenlijk toch al lang”
Customer centricity is niets nieuws. Mahatma Gandi (1869-1948) wist het al:
“Een klant is de belangrijkste bezoeker van onze zaak. Hij is niet van ons afhankelijk. Wij zijn afhankelijk van hem. Hij verstoort ons werk niet. Hij is het doel van ons werk. Hij is geen buitenstaander van ons werk. Hij is een deel ervan. Wij doen hem geen plezier door hem van dienst te zijn. Hij doet ons een plezier door ons de gelegenheid te geven hem van dienst te kunnen zijn.”
Het “hernieuwde belang” dat aan de klant gegeven wordt, is voor mij dus eigenlijk iets vreemds.
In realiteit haalt “customer centricity” vaak niet de top van het prioriteitenlijstje: er zijn altijd wel andere dingen te doen, waarvan de directe return vaak makkelijker meetbaar is. Tegelijk geloven we dat een "customer centricity" project niet complex en/of duur hoeft te zijn. Ga pragmatisch te werk!
Begin met de basis en zorgen ervoor dat je gewoon al eens (gestructureerd) bijhoudt wat klanten vertellen, welke vragen ze hebben, welke klachten er zijn, …
Wat mij betreft is dat de eerste stap op weg naar “customer centricity” en is die stap heel eenvoudig te zetten.
Mede ook omdat de technologie die je daarvoor nodig hebt voor elk bedrijf snel bereikbaar is.
En ook hier geldt weer dat het vaak gewoon een kwestie is van weten wat er allemaal mogelijk is!