Traditionele CRM is niet gemaakt om verkopers te helpen.
Al bijna 20 jaar zit ik in het sales vak. Ik heb dus wel wat praktijkervaring met CRM- pakketten en ik mag wel zeggen dat ik met CRM steeds een haat – liefdeverhouding heb gehad. Natuurlijk helpt het me bij het uitvoeren van mijn job: dankzij mijn CRM -systeem slaag ik erin om meer relaties te onderhouden met meer mensen. Vervolgens probeer ik die relaties om te zetten in betalende klanten; de essentie van sales natuurlijk. Het helpt me dus, vandaar de liefde.
Tegelijkertijd heb ik ook al menig CRM- systeem vervloekt: heel vaak “betrap” ik me erop dat ik het CRM- pakket na mijn sales activiteiten aan het invullen ben. En al even vaak deed ik dat enkel nadat mijn baas me moest “aanmoedigen” om het een en ander up-to-date te houden. Gelukkig was ik niet de enige…
Menig bedrijf kampt dus met enorme moeilijkheden om hun sales te overtuigen om CRM up-to-date te houden. Vaak is het invulproces complex en word je als sales geconfronteerd met een hoop verplicht in te vullen velden. Natuurlijk begrijp ik dat bepaalde informatie nu eenmaal moet worden vastgelegd, maar heel vaak lijkt het CRM -systeem enkel bedacht om het management allerlei cijfers te bezorgen, maar niet om sales te helpen.
Er bestaan een nieuwe generatie CRM tools die sales wél helpen…
Vandaag ben ik actief als freelance sales. In die rol ben ik verplicht om het CRM- systeem van mijn opdrachtgever te gebruiken (een bestaand, ouder CRM -systeem). Daarnaast gebruik ik voor mezelf een modern, op cloud computing gebaseerd, social CRM -systeem: Nimble.
Het verschil tussen beiden is treffend, zowel wat betreft gebruiksgemak als het werkelijk ondersteunen van mijn sales activiteiten.
Het gebruiksgemak van moderne CRM systemen maakt een wereld van verschil
Ikzelf werk het liefst op mijn MacBook; jammer genoeg werkt mijn Mac niet samen met het legacy CRM -systeem van mijn opdrachtgever. Om dat systeem te raadplegen ben ik dus verplicht een PC te gebruiken waarop Internet Explorer is geïnstalleerd. Op zich geen probleem, maar wel niet handig in het “bring your own device” tijdperk. Maar vooruit….
Vervolgens is het invoeren van gegevens in het legacy systeem geen pretje. Vooral het zoeken naar bestaande gegevens verloopt stroef ( vervelend omdat ik bij het ingeven van nieuwe contacten dubbele gegevens wil vermijden). Ook zijn er dus diverse verplicht in te vullen velden, dewelke verstopt zitten achter diverse tabbladen. Als ik iets wil opslaan, moet ik dus op zoek naar waar er in het systeem nog verplicht in te vullen velden aanwezig zijn. Natuurlijk lukt het een en ander wel, maar al snel ben je 10 minuten kwijt om een nieuwe opportunity te registreren.
Niet zo bij Nimble: Nimble werkt op eender welk toestel. Het invoeren van gegevens verloopt flitsend. Toegegeven, ik beheer het een en ander zelf, maar het verschil in gebruiksgemak is erg groot. Die nieuwe opportunity is dus snel geregistreerd.
Extra hulp van Nimble…een CRM systeem dat zichzelf opbouwt
Snel en eenvoudig registreren is één ding, veel interessanter is het feit dat je als verkoper extra informatie op het spoor komt dankzij Nimble. Als je de naam van een contactpersoon ingeeft, gaat Nimble automatisch voor je op zoek naar het bijhorende social media profiel. Het kan vanzelfsprekend erg handig zijn om de laatste tweets van je prospect te lezen…
Natuurlijk is niet iedereen actief op Twitter, maar het worden er wel steeds meer. Net zoals bijvoorbeeld ook Facebook en LinkedIn blijven groeien.
Helemaal bijzonder wordt het als Nimble informatie toevoegt dewelke je op een normale manier wellicht nooit te weten was gekomen. Nimble matcht je contacten en legt verbanden. Zo gebeurde het dus dat ik na het registreren van een nieuwe opportunity via Nimble te weten kwam dat ik met de key beslissingnemer een gemeenschappelijke Facebook vriend heb. Via die vriend heb ik me ondertussen extra kunnen informeren over desbetreffende persoon. Het is nog te vroeg om victorie te kraaien, maar iedereen begrijpt dat dit soort informatie in een sales cycle van doorslaggevend belang kan zijn.
Ik kan haast niet wachten om ook mijn andere deals in Nimble in te geven. Wie weet welke nuttige informatie ik op die manier nog ontdek.