Er bestaan honderden, wellicht zelfs duizenden CRM oplossingen
U vindt vandaag honderden verschillende CRM- producten op de markt. Experts claimen dat er meer dan 50 verschillende types CRM- systemen bestaan. Naar onze mening bestaan er slechts twee echte types: enerzijds de traditionele systemen, anderzijds wat ik graag noem “operationele” systemen. Traditionele systemen waarvan Microsoft Dynamics CRM en Salesforce de bekendste zijn, bieden functionaliteit die voornamelijk is gericht op de noden van vrij grote bedrijven: ze zijn ontwerpen en gemaakt voor het ondersteunen en automatiseren van vele, complexe taken en transacties en helpen vervolgens bij het superviseren van sales en (eventueel ) support personeel.
Dat is niet de drijfveer van de KMO.
Verder zijn dergelijke systemen vaak duur; ze zijn complex en worden door de verkoop vaak als “controlerend” beschouwd, meteen de reden waarom zoveel CRM implementaties mislukken.
Operationele CRM systemen helpen in de eerste plaats uw sales bij het uitvoeren van hun job
Operationele CRM- systemen daarentegen zijn ontworpen om sales (en eventueel operations) echt te helpen bij het uitvoeren van hun respectievelijke werk: het omzetten van relaties in betalende klanten en/of het verlenen van service.
Een goed voorbeeld van een degelijk operationeel CRM- systeem is Nimble. Het systeem helpt bij het invoeren van gegevens. Met de hulp van Nimble kom je als verkoper extra informatie op het spoor: geef de naam van een contactpersoon in en Nimble gaat automatisch op zoek naar het bijhorende social media profiel. Helemaal interessant wordt het als je dankzij Nimble informatie op het spoor komt dewelke je op een normale manier nooit te weten was gekomen. Je contacten worden met elkaar gematcht en Nimble legt verbanden.
En daar dit meteen de essentie van een goed werkend CRM- systeem is: het helpt je om je werk te doen, de technologie werkt gewoon en zit eigenlijk gewoon helemaal in de achtergrond!
Meer weten? Contacteer ons vandaag nog en boek meteen een afspraak!