De belangrijkste reden waarom CRM implementaties mislukken

Written by peter daneels

Al te vaak blijven CRM implementaties mislukken. Belangrijkste oorzaak is dat het sales team het systeem niet of onvoldoende gebruikt. En dat komt dan in hoofdzaak omdat zij er zelf te weinig voordeel van ondervinden.

En indien een sales te weinig de concrete voordelen van het CRM systeem ziet én ervaart, zal deze het pakket ook niet gaan gebruiken. Hij/zij gaat dan op zoek naar excuses: het systeem is traag, ik heb geen tijd om s ‘avonds alles in te vullen, ik moet focussen op verkoop , niet op het inputten van gegevens, ….

En hoewel in sommige gevallen de gebruikte excuses een andere reden hebben, heeft uw verkoper vaak gelijk!

De traditionele CRM systemen zijn eigenlijk niet in ontworpen met de verkoper in gedachten. ( wel voor het automatiseren van transactionele processen en/of voor het controleren van sales) Hij of zij heeft er vaak weinig voordeel bij, erger nog, soms is het CRM systeem zelfs een extra last.

Dat hoeft vandaag niet meer zo te zijn. Er bestaan vandaag voldoende oplossingen waar je als verkoper echt iets aan hebt. Het pakket werkt ondersteunend, je voelt dat...het is gemaakt door sales, voor sales en het helpt je als verkoper echt!

Read More Articles:

Magie op het snijvlak tussen sales, IT en marketing

>