Vijf essentiële onderdelen van een marketing automation platform.

Written by peter daneels

Marketing automation is hot.

Steeds meer marketeers ontdekken de voordelen en zien in marketing automation de perfecte tool om hun inspanningen te optimaliseren én meetbaar te maken.

Het gevolg is dat er marketing automation tools ontstaan in alle geuren en kleuren.

In deze post een kort overzicht van enkele “must have” functies die een marketing automation tool naar moet hebben.

Minimum vereisten voor een marketing automation tool

  • monitoren online gedrag van prospects en klanten

In hoofdzaak spreken we over het monitoren van het gedrag op diverse websites. Een goede tool gaat verder dan enkel het monitoren van verschillende pagina’s maar tracks ook het gebruik van (web) applicaties én het gedrag ( Likes, Shares) op diverse sociale media. De tool houdt bij hoelang prospects bepaalde artikels bekeken hebben zodat je écht een goed beeld krijgt van de “digital body language” van je klant of prospect.

  • e-mail marketing

Hoewel ook dikwijls als standalone oplossing aangeboden is  goede email marketing functionaliteit een essentieel onderdeel van een marketing automation tool. De betere tools onderscheiden zich en bieden mogelijkheden wat betreft content personalisatie, aangepeaste mails op basis van gedrag: email open rates schieten de hoogte in als je relevnte boodschappen bezorgd.

  • CRM

Geen marketing automation zonder een contact database. Een marketing automation tool zorgt voor segmentatie van je contacten op basis van gedrag en/of transactionele data eventueek gekoppeld met je ERP systeem. Indien gewenst kan je elk contact ook toevoegen aan de juiste sales funel.

  • Marketing en sales automation

Tenminste een deel van het sales en marketing proces kan geautomatiseerd worden. We denken aan lead nurtering, gepersonaliseerde offers, automatische segmentatie, notificaties naar sales, contact scoring, uitsturen van sms, het plaatsen van dynamische content op website, ….

  • Analytics en rapportage

Vanzelfsprekend een belangrijk onderdeel: welke marketing (en sales)  inspanningen leveren je het meeste op. Hoe informeren je klanten zich en op welke manier komt de aankoop beslissing tot stand?

Marketing Automation tool kiezen?

Bovenstaand lijstje geeft je een eerste inzicht in wat een marketing automation tool allemaal kan. Vanzelfsprekend is er nog veel meer. We denken dan aan advanced modules zoals revenue performance management, predictive marketing en real time tracking.

De juiste keuze hangt vanzelfsprekend nauw samen met je eigen noden en wensen.

Jezelf in detail informeren over marketing automation? Download onze complete gids!

Read More Articles:

>