In mijn vorige post had ik het over doelstellingen bij een CRM implementatie. Mijn boodschap was dat de lat daarbij best hoog mag liggen. De CRM industrie is meer dan 20 jaar oud en de technologie biedt vandaag zoveel mogelijkheden dat er quasi geen beperkingen meer zijn.
De belangrijkste voorwaarde voor succes is mijn inziens de wil van het team om met die CRM implementatie echt vooruitgang te maken én om die vooruitgang concreet te maken en uit te spreken.
Nog anders gezegd zou je het kunnen hebben over de bereidheid om te veranderen gekoppeld aan een concrete doelstelling ( bvb 7% omzetgroei, 25% marktaandeel, ….)
En dat is vake in grote mate de verantwoordelijkheid van de CEO, sales manager of commercieel directeur.
Zij moeten ervoor zorgen dat er binnen de organisatie voldoende draagvlak is of ontstaat om een nieuwe tool en de daarbij horende nieuwe gewoontes, te omarmen
En die verandering is vandaag noodzakelijk.
- Studies wijzen uit dat de gemiddelde sales slechts 35% van zijn of haar tijd kan besteden aan sales activiteiten ( dit mede omdat de job steeds complexer wordt...en het zal er niet op verbeteren….) Via de combinatie van de juiste tools kan dat % omhoog. Quasi altijd.
- De moderne consument ( B to C en B to B) koopt vandaag fundamenteel anders dan enkele jaren geleden: dit heeft een impact op elke verkooporganisatie Zij die zich hieraan aanpassen, doen voordeel, Zij die dit niet doen, geraken achterop. De tijd die je hiervoor hebt is beperkt. Vandaag evolueert alles sneller dan ooit. Het modewoord van de dag is digitale transformatie. In dat soort omstandigheden is het niet langer een optie om conservatief te zijn. Overigens zie ik voor sales een hele belangrijke rol weggelegd bij die digitale transformatie van een bedrijf….. voer voor een volgende post)
Inzicht in de redenen waarom die verandering vandaag nodig is , bekom je mede door het ontdekken van de hedendaagse technologische mogelijkheden. Pas als je echt beseft over welke tools jij ( of je concullega kan beschikken…..) ga je voldoende goesting krijgen om er zelf mee aan de slag te gaan.
Net hiervoor organiseren sales en marketing automation inspiratie sessies. Op een paar uur wordt je volledig bijgepraat qua nieuwe mogelijkheden. Je kan je ook gratis aanmelden voor een online webinar en introductie meeting.