Ambities bij een CRM project….

Written by peter daneels

In een vorige post had ik het over nieuwe kansen voor CRM. 

In deze post wil ik vooral die nieuwe kansen wat concreter maken. Bij een CRM-implementatie mag je vandaag immers best ambitieus zijn....

 De maturiteit van moderne CRM-systemen (de slimheid die er in gebakken zit) én de flexibiliteit van moderne technologie maken heel veel mogelijk. Combineer dat met een gestructureerde manier van implementeren en je hebt een cocktail waarmee zowat elke verkooporganisatie (sales en marketing) heel snel efficiënter en effectiever verkoopt.
Maturiteit van technologie: cloud computing maakt heel veel mogelijk!

Er bestaan vandaag dus 100den systemen en tools. Dit heeft voor een groot deel te maken met de mogelijkheden van cloud computing. Hierdoor is het vandaag makkelijker dan ooit tevoren om software te ontwikkelen. En dat doen er dus velen… het is fantastisch om zien wat men allemaal bedenkt, tools die écht helpen. Je moet het zien om het te vatten en door te hebben (zie verder...). Vaak zijn de beste van die oplossingen bedacht en gemaakt door succesvolle ondernemers die erg sales gericht zijn. En dat merk je, het betreft echt een nieuwe generatie tools....

Flexibiliteit

Moderne software is flexibel. Dit biedt heel veel voordelen op vele vlakken. Zo kan je een modern CRM-systeem (zelf) heel makkelijk "customizen" en aanpassen aan eigen wensen. Dat is natuurlijk goed omdat omstandigheden vandaag snel veranderen, maar het helpt ook enorm bij een CRM-implementatie. Vandaag kan je in één workshop brainstormen over je sales proces én dat proces meteen “bouwen” in je CRM-tool. Zonder dat er een IT'er aan te pas komt! (dat geldt dan ook nog eens meteen als een “on the job training” voor de tool….drie vliegen dus in één workshop!)

Blijkt na enige weken ( of zelfs dagen) dat aanpassingen gewenst zijn, dan is dat geen enkel probleem. Zorg dus dat ook jouw manier van implementeren is aangepast aan de nieuwe mogelijkheden! Implementeren kan in dagen, niet langer in weken!


Gestructureerde manier van implementeren

Technologie zal altijd slechts een hulpmiddel zijn. Zelfs al beschik je over het beste technologie platform, als de andere “componenten” voor een succesvolle verkooporganisatie onvoldoende uitgewerkt zijn, geraak je geen meter vooruit. Wijzelf hebben het graag over de basisbouwstenen van een verkooporganisatie. Heb je die bij een implementatie goed op de radar, dan helpt dat enorm.

En de meeste van die basisbouwstenen zijn in elke organisatie aanwezig! Je hebt daarvoor geen consultants nodig. Wel zijn ze in vele gevallen niet of onvoldoende gestructureerd en/of gekend bij alle leden van het team. De oefening om deze te vervolledigen en beter in kaart te brengen is niet moeilijk. Zeker niet indien je hierbij (net genoeg) begeleid wordt. Ja, je zal aan de slag moeten én je zal deftig moeten nadenken, maar in hoofdzaak komt de oefening neer op het structureren van dingen die je als organisatie al kent.

continu verbeterproject om meer verkoop te genereren

Eens dat alles in kaart is en je combineert dat vervolgens met de juiste technologie, ga je heel snel nieuwe inzichten creëren: waar steken we hoeveel tijd in, in welke fase van het sales proces verliezen we onze deals; welke inspanningen leveren het meeste op,....

Dus ja! Je mag vandaag dus best ambitieus zijn bij de start van een CRM-implementatie project!

Read More Articles:

Succesvol CRM implementeren: de ambitie om beter te doen is de belangrijkste voorwaarde voor succes

>