Marketing Automation: ook voor de KMO

Written by peter daneels

Marketing automation oplossingen bestaan al meer dan 10 jaar.  Traditioneel zijn ze echter altijd voorbehouden geweest voor grotere bedrijven voornamelijk actief  in het B to B segment. Een belangrijke reden hiervoor was de kostprijs: een traditionele marketing automation oplossing kost(te) al snel enkele duizenden euros per maand.

Die hoge kost betekende dat bedrijven met slechts een beperkt aantal potentiële klanten ( omzeggens minder dan 5.000) die kost moeilijk konden rechtvaardigen. Typische aanbieders van deze oplossingen zijn de grote jongens zoals IBM en Oracle welke zichzelf inkochten in deze categorie via ( duur betaalde)  acquisities ( IBM kocht Unica en later Silverpop, Oracle kocht Eloqua).

Bovendien moest je naast de licentie kosten van de software ook nog eens rekening houden met relatief hoge set up  en onderhoudskosten kosten ( traditionele software is complex).

Een nieuwe reeks aanbieders begon pakweg vijf jaar geleden met het democratiseren van marketing automation: meest gekende voorbeeld is ongetwijfeld Hubspot, maar ook aanbieders als Marketo en Act-on zorgen ervoor dat een marketing automation oplossing ook bereikbaar wordt voor een bedrijf met minder potentiële klanten. En ook in het B to C segment wordt marketing automation vandaag succesvol ingezet.

Tegelijk blijven deze oplossingen toch met een fors prijskaartje komen en blijven ze voor de Belgische KMO vaak nog steeds moeilijk te rechtvaardigen. Bovendien houden de meeste Amerikaanse software vendors houden geen rekening met het Belgische KMO landschap.

Anno 2016 is er weer heel wat veranderd: computerkracht is betaalbaarder dan ooit en er bestaan vandaag echt betaalbare en zelfs gratis (open source)  oplossingen die uitermate gebruiksvriendelijk zijn en qua functionaliteit niet hoeven onder te doen voor hun veel duurdere grote broertjes.

Vanzelfsprekend zal je als marketeer nog steeds tijd moeten investeren om de marketing automation oplossing op te zetten en te voeden met relevante content, maar die nieuwe reeks aanbieders zorgen er echt wel voor dat quasi elke KMO nu de reis,  die marketing automation is, kan aanvatten.

Het extra inzicht dat je hierbij  creëert is uiterst waardevol en vormt de basis voor heel wat andere (digitale) marketing inspanningen.

Ben je als marketeers of sales verantwoordelijke ook geInteresseerd in wat je vandaag allemaal met technologie kan doen, registreer dan gratis voor één van onze online demo sessies.

Read More Articles:

Switch van e-mail marketing naar marketing automation. Nog dit jaar!

>