Volgens onderzoeksbureau Gartner zullen marketeers binnen enkele jaren meer geld aan IT en technologie uitgeven dan het IT- departement zelf en op die manier zou de “marketing manager” over een groter ICT- budget beschikken dan de IT- manager.
Of het zo’n vaart zal lopen, weten we niet, maar ongetwijfeld is het wel zo dat de moderne marketeer steeds meer gebruik zal gaan maken van technologie.
Dat is wat ons betreft een direct gevolg van het feit dat ook consumenten volop gebruik maken van technologie en het internet: die consument informeert zich op het internet en via sociale media….en laat daarbij sporen na. Met de hulp van technologie kan je als marketeer (of als sales) iets doen met die sporen. Het is een bom gratis informatie. Hiernaast kan je als marketeer nu veel beter de resultaten van een campagne inzichtelijk maken én opvolgen: wat werkt er, wat werkt er niet?
Verder is er ook hernieuwde interesse voor “customer centricity”. Tevreden klanten vinden én houden wordt voor elke onderneming in de toekomst nog belangrijker.
En bij “customer centricity” speelt het marketing departement natuurlijk een belangrijke rol.
Persoonlijk geloof ik dat de IT’er wat betreft technologie altijd wel een doorslaggevende rol zal blijven spelen. Dit ondanks de cloud evolutie waarbij automatisatie oplossingen via het internet worden aangeboden en in vele gevallen gewoon worden aangezet via je credit card.
Toch mag je de complexiteit van IT en IT- keuzes niet onderschatten. IT- keuzes worden dan ook best gemaakt door iemand met kennis van zaken.
Er zijn dus een hoop interessante mogelijkheden op het snijvlak tussen sales, marketing en ICT.