When empowered by methodology and technology, the sales process is the foundation that helps us execute the sales strategy that sets us apart
Een team gedragen en dynamisch sales proces is hét basisfundament van je commerciële organisatie. Het helpt je om beter te worden én helpt ook bij het voorkomen van een hoop problemen ( weinig accurate forecasting, lange onboarding new hires, ….)
En toch hebben een hoop verkopers en zelfs sales managers een hoop redenen om niet écht voor dat salesproces te gaan.
We sommen er graag een aantal op!
Sales proces is saai en niet creatief- we mogen geen robotten worden
Een hoop verkopers zijn van nature creatief. En het laatste dat men wil is in een keurslijf gedwongen worden. De realiteit is dat mensen niet gemaakt zijn voor discipline. We hebben daarbij dus hulp nodig en dat is exact wat een salesproces bieden kan. Dat hoeft dan helemaal niet te betekenen dat je er niet meer van kan afwijken, maar in elk geval zal het je helpen om méér op het juiste moment de juiste dingen te doen.
Overigens is het wel zo dat een groeiend aantal diensten en producten wél via een online order formulier (en straks via een bot) worden verkocht.
Sales kan je niet leren- je hebt het of je hebt het niet
Een oude discussie….Natuurlijk is het goed om over een aangeboren set van talenten te beschikken om een goede verkoper te worden, dat zal zeker helpen. In een hypercompetitieve wereld wordt het belang van hard werk en discipline echter steeds duidelijker. Het sales proces helpt hierbij en maakt inzichtelijk wat werkt.
Wij zijn anders- wat we moeten doen om een deal te closen varieert bij elke deal
Het volgen van een sales proces gaat allerminst over altijd hetzelfde doen. Het gaat wel over het bereiken van zoveel mogelijk wins, elke keer opnieuw. En zelfs bij de meest complexe structuren vind je altijd wel een bepaald patroon dat terugkomt, het gaat over het ontdekken van dat patroon….iets waar een dynamisch sales proces ongetwijfeld bij helpt