Te veel technologie kan schadelijke gevolgen hebben voor uw sales proces ( te weinig ook)

Written by peter daneels

Gebeld door Proximus

Vanmiddag twee telefoontjes mogen ontvangen van Proximus. Ik beschik over een ondernemingsnummer en dat is blijkbaar de aanleiding om op een bel lijst terecht te komen. Alle begrip daarvoor, ik ben zelf verkoper en ik heb er niets op tegen om benaderd te worden met een passende aanbieding. Ik behandel de beller dan ook altijd met respect en geef hem of haar een eerlijke kans om het verhaal te doen.

Blijft u even aan de lijn….

Niet zo echter vanmiddag. Toen de telefoon een eerste keer overging en ik opnam, kreeg ik de boodschap dat ik nog even geduld moest hebben….Ja, zij belden mij en ik moest nog even wachten…. Een normaal mens zou zelf de telefoon neerleggen, maar omdat ik beroepshalve wel geinteresseerd ben in dat soort systemen en ik interesse heb in “cold callers” bleef ik aan de lijn. Na ongeveer een dertig seconden werd ingehaakt aan de andere kant….bizar….Nog een half uur later belde hetzelfde nummer terug. Na had ik wel direct verbinding. Het was dus blijkbaar iemand van Proximus en het ging over men telecom factuur.
“Of ik geen tijd had voor een afspraak, want de commercieel vertegenwoordiger was in de buurt”

Ik ben er niet op ingegaan. Momenteel heb ik geen reden om te veranderen. ( ik heb trouwens wel een groot respect voor al die sales die actief zijn in de telecom, het zal beslist niet makkelijk zijn om de voet tussen de deur te krijgen, voer voor een volgende post…)

Zorg ervoor dat je niet machinaal overkomt

En de dame in kwestie werd natuurlijk ook niet bepaald geholpen: Ik kan me indenken dat je het aantal telefoontjes dat zo’n “agent” doet op een dag wilt optimaliseren, maar doe dit niet op deze manier. Het wordt te machinaal en dat willen de mensen niet.

Teveel technologie gebruiken kan schadelijke gevolgen hebben voor je sales proces!

Te weinig of verkeerd gebruikte technologie ook….

Ik ben namelijk, met datzelfde ondernemingsnummer, lange tijd klant bij Proximus geweest. En ik heb destijds mijn contract opgezegd omdat ik vrij veel data verbruikte en daardoor erg veel betaalde. Dat heb ik overigens ook laten weten toen ik me informeerde naar alternatieven die er toen, jammer genoeg, niet waren. Tenminste dat was de gezamenlijke conclusie toen ik belde met iemand bij Proximus (die call agent heeft me toen gewoon goed geholpen, al was de conclusie destijds dat een andere provider wellicht de betere optie was).

Bij Proximus kunnen ze dus weten wat voor mij belangrijk is en ze beschikken dus, althans in theorie, over een hoop informatie om mij gericht en persoonlijk te benaderen.

Wedden dat dat soort campagnes veel meer resultaat zou opleveren?Het zou in elk geval veel aangenamer zijn voor de call agent en mezelf.

Read More Articles:

Cracking the sales management code

>