Samenwerken in de cloud: meer dan alleen maar goedkoper

Overstappen naar de cloud is goedkoper

Een overstap naar de Cloud voor “communicatie en samenwerking” is vaak ingegeven omdat het de goedkopere oplossing is (G Suite van Google kost u 40 euro per gebruiker  jaar…). En hoewel het prijsvoordeel in moeilijke  economische tijden natuurlijk meegenomen is, is “goedkoper” niet de belangrijkste reden om over te stappen naar de Cloud.

Eén en ander wordt onderbouwd door een studie van Forrester dewelke de economische impact en return on investment berekende van een overstap naar G Suite, de cloudoplossing van Google. ( update: G Suite is de nieuwe naam van Google Apps for Work)

Andere voordelen van werken in de cloud

De  bevindingen en cijfers van Forrester bevestigen onze stelling: waar de meeste bedrijven inderdaad overstappen naar G Suite om in eerste instantie vooral op de kosten te besparen, blijken vooral de productiviteitswinsten spectaculair !

Enkele  bevindingen met op een rijtje:

Efficiënter Communiceren

De gebruikers gaven aan veel tijd te besparen dankzij performante zoekfunctionaliteit en het ongehinderd kunnen archiveren van mail ( onbeperkte opslag capaciteit ) en het slim kunnen organiseren van de mailbox met Google hulpmiddelen zoals threads en priority inbox. Ook was er merkbaar minder last van spam in de mailbox.
Verder kan dankzij het geïntegreerde messaging systeem  efficiënt (direct) gecommuniceerd worden met collega’s of externen, wat veel heen en weer gemail voorkomt en dikwijls uitmondt in een onmiddellijke oplossing. Dat soort moderne communicatie middelen zorgt in vele gevallen ook voor een mentaliteitsverbetering en een cultuur van samenwerking.

Cultuur van Samenwerking

Daarnaast was men ook erg te spreken over de verbeterde mogelijkheden tot “samenwerking”. Dit hoeft natuurlijk niet te verbazen, omdat G Suite  net ontworpen is met samenwerking in gedachten (andere mail systemen zijn vaak veel ouder en zijn jaren geleden ontworpen, we leefden toen  nog in een andere eeuw….. )
Dankzij het efficiënt delen van de juiste informatie werden vergaderingen efficiënter. Gebruikers krijgen  het gevoel sneller vooruit te geraken: updates worden onmiddellijk aangebracht, er kan met eenieder zijn feedback rekening worden gehouden, enz. Er ontstaat een cultuurverandering. 

IT kan focussen op de business

De voordelen voor de “IT- afdeling” zijn natuurlijk meer voor de hand liggend. Gemiddeld kon men een kostenbesparing realiseren tussen de 38 en 56%. Dit dankzij een besparing op licenties, infrastructuur en zeker ook op IT- arbeidskosten.

Kortom: een helder verhaal met een meer dan duidelijke business case. Deze studie onderbouwt dat mail en samenwerken “in the cloud” niet alleen goedkoper is, maar ook meer mogelijkheden biedt aan interne medewerkers.

Goedkoper en beter dus!

Wat ons betreft biedt Cloud Computing elke KMO nog heel veel mogelijkheden. De economische omstandigheden zijn van die aard dat je als bedrijf op zoek moet naar verbeteringen. 

En die mogelijkheden zijn er dus!

Direct Meer Verkopen met de hulp van technologie!  Gratis Starter Pack

Verhoog uw netto sales tijd!

Info pack mét de beste tools van het internet die u helpen om direct meer te verkopen. Een must voor elke sales (manager).

>