Marketing Automation en Salesmanago: innovatie komt uit Polen

Written by peter daneels

Bezoek aan Salesmanago in Polen

Enige maanden terug bracht ik een bezoek aan Polen voor een training over marketing automation. Ik bezocht er de kantoren van Salesmanago, een marketing automation aanbieder met hoofdzetel in Krakau.

Polen dus. Het moet meer dan 10 jaar geleden geweest zijn dat ik er nog eens geweest was. En wat is de wereld dus veranderd.

In een vorig leven was ik vaak in Oost-Europa: ik ging ernaartoe om nieuwe afzetmarkten te vinden voor onze Westerse producten. Dat ging vlot want wat wij leverden was daar toen jaren vooruit.

Anno 2016 is het dus feitelijk andersom: ik bezocht een leverancier in Oost-Europa om zelf bij te leren. En ik was uitermate onder de indruk. Niet alleen van die leverancier zelf, maar ook gewoon in het algemeen van het land: geen gedoe met ingewikkelde wificodes in het hotel, vlot wifi gebruiken in de trein en op andere openbare plaatsen, handige apps bij gebruik van het openbaar vervoer, bezoek musea, enz.

En natuurlijk is er ook het hoofdstuk marketing automation zelf waarrond ik vele nieuwe inzichten heb opgedaan en waarvan ik er graag enkele deel:

Marketing automation in Europa staat nog aan het begin – Oost-Europa leidt de dans

In België zijn we vrij conservatief bij het omarmen van nieuwe dingen. Dat is ook zo als het gaat over marketing automation. Het bijzondere is dat je vrij makkelijk in kaart kan brengen welke bedrijven welke technologie gebruiken(door analyse van de code van de website).

En dan blijkt dus dat marketing automation vooral in Oost-Europa (en bij uitstek in Polen) reeds bijzonder goed is ingeburgerd.  Dat heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat Salesmanago eerst zelf haar eigen thuismarkt ontwikkeld heeft. En voor hen is nu de rest van Europa (en de wereld) aan de beurt.

Ook kleinere bedrijven en KMO’s doen voordeel met marketing automation

Erg opvallend om vast te stellen dat er in Polen ook een hoop kleine bedrijven al volop gebruikmaken van marketing automation. Meer nog, voor een hoop van die bedrijven is het zelfs een must om blijvend succesvol te zijn. Zo ver is het hier nog lang niet: hier kan je dus nog steeds profiteren van het “first mover advantage”.

Kijk kritisch naar de inbound hype (en andere buzzwords)

Ja, gevonden worden door je prospects (via je content)  blijft vandaag belangrijk. Investeer daar dus in. Maar zorg er tegelijk ook voor dat je je klanten en prospects wel degelijk ook actief benadert. Dat kan bijvoorbeeld met dynamische content op je website, aangepaste pop-ups of gerichte e-mailberichten. Ook op het vlak van e-commerce blijkt Polen een uiterst mature markt en kunnen wij bijzonder veel van hen leren.

Reden genoeg voor ons om Salesmanago uit te nodigen voor een volle namiddag inspiratiesessies én kennisoverdracht. Op 21 september verwelkomen we je graag. Meer details over het programma en inschrijven kan via deze pagina.

Read More Articles:

Prospectie is moeilijker dan ooit tevoren…tenzij je gebruik maakt van nieuwe mogelijkheden

>