Handige tips voor elke social sales

1 Begin met te luisteren


Wellicht de belangrijkste tip. Monitor de social media conversaties die nu reeds plaatsvinden over jouw business: wat zijn de hot topics in de markt, wat vertelt men over uw bedrijf, product of dienst. Wellicht praat men over de concurrent....


2 Stel duidelijke doelstellingen


Bepaal vooraf wat u wilt bereiken. Er is een aanleiding waarom u iets wilt veranderen en tot actie over gaat. Formuleer de hoofddoelstelling en eventueel bijkomende ( nice to have’s)


3 Meet uw resultaten en vooruitgang


Bepaal hoe u uw succes zal meten ( bijvoorbeeld creatie van twee leads per week na 3 maanden) 


4 Focus uw inspanningen op enkele kanalen


Succesvol zijn met social media gaat vaak samen met enkele dingen erg goed doen. Het is goed om verschillende kanalen te ontdekken, maar focus daarna op diegene die het meest relevant zijn voor uw business of merk, dat zijn die kanalen waar ook uw publiek aanwezig is.


5 Start een blog


Een blog fungeert vaak als het kloppend hart van uw social media inspanningen. U creëert verse content die vervolgens verspreid kan worden. Bovendien is een actieve blog de beste garantie op betere zoekresultaten ( SEO of search engine optimalisatie). Vaak kan u met beperkte inspanningen en/of de hulp van een copywriter snel indrukwekkende resultaten bekomen


6 Verkoop niet, maar help


Een veel gemaakte fout is dat men “al roepend” zijn waren gaat aanprijzen. Dat werkt niet en mogelijks zelfs contraproductief. Je controleert social media niet, het gaat niet over jezelf, wel over de andere persoon. Het beste wat je kan doen op social media is behulpzaam zijn tegenover je klanten, prospects, beïnvloeders of andere betrokkenen.


7 Betrek social media bij elk marketing initiatief


Het leidt geen twijfel dat het belang van social media enkel zal toenemen. Het is niet nodig om al uw marketing efforts rond social media te laten draaien. Traditionele campagnes blijven waardevol: versterk deze via social media, hou mensen op de hoogte van een campagne of een uitzonderlijke promotie ….


8 Betrek iedereen bij uw initiatief


Hoewel het niet nodig is dat iedereen actief deelneemt en aan het twitteren slaat, is het wel belangrijk elkeen duidelijk te maken waarom en wat u onderneemt. Sta op en voor vragen, overweeg om een social media policy in te voegen, waarbij u enkele richtlijnen verspreidt.


9 Help uw verkoopteam


Door enkele minuten per dag te besteden aan social media, kan uw verkoopteam nieuwe leads op het spoor komen. Dat kan een groot verschil betekenen voor uw salespipeline. Succesvol zijn komt na een volgehouden inspanning.Creëer daarom een eenvoudig proces wat slechts een beperkte inspanning vraagt qua tijd en focus hierbij op het vinden van nieuwe leads.


10 Doe research voor elke nieuwe prospect


Social media is een fantastische bron van informatie. Vanzelfsprekend is deze enkel waardevol als u ze ook gebruikt. Maak de “social check” een integraal onderdeel van het sales process. Op deze manier reduceert u het aantal “cold calls” tot een absoluut minimum.



Heeft u ook nog tips?
>