Acht concrete initiatieven voor digitale transformatie ( deel 2)

In een voorgaande post besprak ik vier initiatieven om een digitaal transformatietraject te starten. Vandaag de volgende vier suggesties. Ik doe dat omdat ik merk dat vele organisaties vaak niet weten hoe ze een dergelijk traject kunnen starten. Elk van de opgesomde suggesties kadert in één van de pijlers van digitale transformatie die ik eerder besprak in deze post.

5. Transformeer uw marketing apparaat (operational efficiency en klantgerichtheid)

Hoe meet en weet u welke marketing inspanningen u echt iets opleveren? Nog al te vaak blijken marketeers onvoldoende inzicht te hebben in het meten van de return on investment van diverse campagnes en initiatieven. Het was John Wanamaker die reeds meer dan 100 jaar geleden aangaf dat 50 % van zijn advertising budget verloren ging, zonder echter te weten welke 50%….

Vandaag, meer dan 100 jaar later,  geven 44% van de marketeers (studie IBM) nog steeds aan dat ze moeilijkheden hebben om de return on (marketing) investment aan te tonen. Nochtans kan u vandaag, ondermeer via marketing automation, vrij makkelijk extra inzichten verwerven in uw marketing acties.  Dit net omdat een heel groot deel van de (klanten) interacties online gebeuren: op welke manier komen klanten bij u terecht, op welke pagina’s klikken ze op uw website, welke video’s worden hoelang bekeken?….

Nooit tevoren hadden marketeers zoveel informatie ter beschikking, via technologie maakt u er gebruik van en zal u als organisatie écht leren hoe klanten kopen, hoe ze bij u terecht komen en wat hen echt bezighoudt.

6. Start een service desk  (klantgerichtheid)

Wellicht één van de makkelijkst op te zetten acties. Als klanten echt belangrijk voor u zijn, hou dan op een gestructureerde manier bij wat ze over en tegen u zeggen. Monitor sociale media, leg een kennisdatabank aan, organiseer een klantenforum, ….

Het zijn initiatieven die enkele jaren geleden tienduizenden euros kosten en vandaag dankzij de cloud snel en betaalbaar kunnen worden opgezet.

7 Lanceer een eigen app ( klantgerichtheid)

Nooit eerder had u de kans om, letterlijk, in de binnenzak van uw klanten te zitten. Maak het die klant dus makkelijk en zorg dat al uw informatie makkelijk toegankelijk wordt: via een eigen app! Nooit geen brochures meer die uitgeput of out-of-date geraken. U heeft een speciale aanbieding? Stuur uw klanten een push notificatie. Maak gebruik van geotargeting, waarbij de klant enkel een berichtje krijgt als deze zich in een bepaalde buurt bevindt, ….. Dankzij cloud computing zijn dergelijke apps betaalbaar voor elke KMO. U heeft als bedrijf vandaag wellicht nog steeds de kans om sneller te zijn dan uw concurrent.

Doen!

8 Start een Flipboard account  en maak een virtuele reis naar Silicon Valley (business model innovatie)

Wellicht heeft u reeds een tablet? Download de Flipboard app en volg enkele interessante entrepreneurs en ‘techwatchers’ op Twitter, Facebook , LinkedIn en/of andere sociale media.  Na wat finetuning beschikt u op die manier over een up-to-date magazine. U leest er alles over de laatste nieuwe mogelijkheden waar u over kan beschikken. Ongetwijfeld doet u er inspiratie op om vervolgens creatief na te kunnen denken over uw businessmodel.

Op de hoogte zijn en blijven is alvast een eerste noodzakelijke voorwaarde. En ook dat is vandaag dus makkelijker dan ooit tevoren!

 

>