Acht concrete initiatieven voor digitale transformatie (deel 1)

In voorgaande posts kwamen de drie pijlers van een digitaal transformatieproject aan bod. In dit deel maak ik één en ander nog concreter: 8 initiatieven waarmee elk bedrijf morgen kan starten om een stap te zetten in een digitaal transformatieproject waarover vandaag zoveel sprake is. (Voor elk initiatief geef ik steeds weer welke pijler het betreft)

1. Efficiënter samenwerken in de cloud (operational efficiency) 

Cloud computing opent nieuwe vormen van samenwerking, zowel intern als extern. Onderzoek de mogelijkheden van G Suite ( de nieuwe naam voor Google Apps for Work):  het pakket van Google is 100% web, kost 40 euro per gebruiker per jaar en is gemaakt om vlot met elkaar samen te werken én om informatie beschikbaar te maken.  

Dat je daarbij wellicht anders zal moeten gaan werken dan je vandaag gewoon bent, is hierbij eigenlijk een voordeel want dat is net de bedoeling.

Lees ook: Samenwerken in de cloud, meer dan alleen maar goedkoper

G Suite  is fors goedkoper dan on premise software of Office 365: gebruik de vrijgekomen middelen voor bijkomende automatisatie.

Kies je toch voor het alternatief Office 365, zoek dan een implementatie partner die je uitlegt op welke manier het project bijdraagt tot het verhogen van de efficiëntie en de interne/externe samenwerking. 

2. Zorg voor een cloud roadmap (operational efficiency) 

Vaak gaat een groot deel van een IT-budget nog steeds op aan onderhoud. Dat hoeft vandaag niet meer zo te zijn.

Echte cloud computing is bijna altijd goedkoper dan traditionele, huisbereide IT en creëert dus budget voor bijkomende automatisatie.

Stippel dus een cloud roadmap uit! Welke applicaties gaat u wanneer overbrengen naar de cloud? 

Office productivity apps (zie punt 1) en CRM (punt drie) zijn hierbij applicaties die het eerst aan bod komen want ze zijn altijd beter en goedkoper via de cloud. Maar ook andere processen kan u bijkomend automatiseren door gebruik te maken van cloud computing.  En tot slot, naast de kosten besparing, is een overstap naar de echte cloud ook belangrijk om tijdig in te kunnen haken op de volgende trends: machine learning en artificiële intelligentie. U zal hiermee enkel voordeel kunnen doen als u in de public cloud zit (Microsoft, Amazon, Google,….). 

3. Gebruik Chromebooks waar mogelijk (operational efficiency)

Een andere manier om te besparen op het IT-budget kan via het in gebruik nemen van Chromebooks. Het betreft een nieuwe generatie van PC’s (desktop en laptop) waarvan het operating systeem ook in de cloud draait. Grote voordeel is dat ze veel goedkoper zijn in aanschaf én vooral onderhoud. Ze starten snel op en werken gewoon altijd. Uitgespaarde middelen kunnen opnieuw  gebruikt worden voor efficiëntie verbeteringen in manuele processen  (overigens is het zo dat binnenkort alle Android Apps ook op Chromebooks zullen werken, waarmee die toestellen voor nog meer mensen in uw organisatie heel nuttig zullen blijken)

4. Transformeer uw sales apparaat -sales enablement (operational efficiency en klantgerichtheid)

Verkopers kunnen vandaag een te laag % van hun beschikbare tijd aan sales spenderen (men heeft het over slechts 35%).  Te veel tijd gaat op aan administratie, reizen en/ of aan andere activiteiten die niet of onvoldoende gerelateerd zijn aan (de juiste) klanten en verkoop.

Wist u dat u vandaag voor minder dan 20 euro /maand kan beschikken over een fantastisch CRM-systeem wat echt meehelpt om dat probleem te verhelpen?

Het betreft een nieuwe generatie tools, specifiek voor sales, waar ze echt wat aan hebben en die verkopers vervolgens  graag gebruiken!

Een goed werkend CRM-systeem wordt voor elk bedrijf een must. Het zorgt naast efficiënte verbeteringen automatisch voor een hoop nieuwe inzichten in uw business (pijler klantgerichtheid).

Zorg hiernaast ook voor andere tooling waarmee uw verkoopteam de moderne, goed geïnformeerde consument van vandaag kan benaderen en overtuigen. Overdrijf hierin niet ( teveel technologie werkt contraproductief) maar de juiste toolset wordt een cruciale voorwaarde voor toekomstig sales succes.

Suggesties vier tot acht zijn voer voor een volgende post.

>